سیاسی

تأملی بر تحولات میدانی اخیر در اوکراین

تحلیل کوتاه و خواندنی

🔹 با گذشت بیش از یک ماه از حمله روسیه به اوکراین، هم‌چنان مشخص نیست این نبرد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. مقامات نظامی کرملین مدعی شده‌اند که «مرحله اول عملیات نظامی ویژه به سرانجام رسیده» و روسیه اکنون بر «آزادسازی کامل دونباس متمرکز خواهد شد».

🔸 پیشروی سریع نیروهای روسیه به سمت کی‌یف در روزهای ابتدایی جنگ، این فرضیه را به ذهن متبادر کرد که هدف مسکو، تصرف پایتخت و سقوط دولت برای تغییرات سیاسی مطلوب در اوکراین بوده است. در این صورت، مقاومت اوکراین به کمک‌ غرب توانسته نیروهای روسی را به عقب‌نشینی از مناطق شمالی وادار کند.

🔸 طبق این فرضیه به نظر می‌رسد در صورتی که روسیه نتواند مرزهای اوکراین با اعضای ناتو و مسیر کاروان‌های کمک‌های تسلیحاتی را مسدود نماید، کسب دستاورد میدانی برای کرملین دشوارتر خواهد شد.

🔸 ولی فرضیه دیگر می‌تواند این باشد که روسیه با تکثر نیروهایش در مناطق وسیعی از اوکراین خواسته است تا ارتش این کشور را درگیر یک نبرد فرسایشی و طولانی نماید تا عمده نیرو و تجهیزات آن از بین برود یا مستهلک شود، سپس با حمله به شهرهای مهم، کی‌یف را وادار به پذیرش خواسته‌هایش کند.

🔸 در این حالت باید گفت که اوکراین به دلیل تلفات نظامی و غیرنظامی، توان نامحدودی برای مقاومت ندارد. به همین دلیل بر جنگ روانی و نبرد رسانه‌ای برای تضعیف روحیه نظامیان روسی تمرکز دارد که نمونه آن در برجسته‌سازی جنایات رخ‌داده در بوچا نمایان شده است.

✅ اینکه عقب‌نشینی‌های اخیر تاکتیکی بوده یا راهبردی، فعلاً مشخص نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد. احتمالاً روسیه بر تصرف کامل دونباس توسط شبه‌نظامیان هوادارش تمرکز کند و سپس تداوم حضور نظامی در آن محدوده را اهرم فشاری برای دستیابی به دیگر خواسته‌ها در میز مذاکره تبدیل کند. بنابراین نبرد فعلاً ادامه دارد.

مشاهده بیشتر

محمد شفیعی

توضیحاتی در مورد نویسنده...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا