سبک زندگی
موضوعات داغ

فصل بهار را این گونه سپری کنید

تغییرات فصلی و مزاج آن ها

تغییرات فصلی و مزاج آن ها: چهار فصل وجود دارد: ربیع (بهار) که بعد از موسم سرما می آید و مزاج آن معتدل است؛

صیف (تابستان) که بعد از بهار می آید و مزاج آن گرم و خشک است؛

خریف (پاییز) که قبل از موسم سرما و بعد از تابستان می آید و مزاج آن سرد و خشک است؛

شتاء (زمستان) که همان موسم سرماست و مزاج آن سرد و تر است.

هر فصل متناسب با مزاج خودش امراض خاصی ایجاد می کند

که موجب بیماری بعضی افراد و صحت افراد دیگر می شود؛

یعنی امراضی را که خلاف آن مزاج باشد دور می کند یا به دور کردن آن کمک می کند.

امراض فصل بهار

در این فصل، رطوبت فصل زمستان باقی می ماند، ولی بر حرارت آن افزوده می شود

و مزاج فصل به سمت گرمی و تری می رود.

در این موسم، مواد باقی مانده از فصل سرما به تحلیل می رود

یا از بدن خارج می شود یا این که گرما آن ها را می پزد و به صورت چرک و جوش از بدن خارج می کند.

برای همین، در این فصل امراضی مثل اسهال، استفراغ و چیزهایی از این قبیل زیاد به چشم می خورد.

دفع فضولات بدن  در بهار

فصل بهار ،فصل منقلب شدن طبیعت وزنده شدن دوباره طبیعت می باشد .

در فصل بهار ،بعد از خروج از فصل سرد زمستان که ایجاد رکود ورخوت می نماید با آغاز گرمای بهاری ، خلط سنگین وسرد زمستانی آرام آرام تبدیل به خلط گرم ومرطوب بهاری خواهد شد .

تغذیه در فصل بهار ،باید به گونه ایی باشد که به دفع فضولات وخشکی های بدن کمک نماید .

از این رو اقوام فهیم ایرانی ،بر اساس آموزه های طب سنتی خویش ،در فصل بهار با استفاده از سبزیهای بهاری انواع واقسام آش ها را آماده میکرده اند .

آش با توجه به رطوبت مناسبی که دارد وبا استفاده از فیبر موجود در سبزیها، کمک به دفع مناسب کرده ودر پاکسازی روده ها وبدن نقش مهمی را در سلامتی ایفا میکند .

از روشهای مناسب دیگر برای پاکسازی بدن در فصل بهار توصیه اکید به انجام سنت پسندیده حجامت می باشد .

حجامت یکی از کامل ترین ومناسب ترین روشهای پاکسازی بدن در تمام ایام به خصوص فصل بهار است .

وافرادی که دارای مزاج های گرم می باشند به حجامت فصل بهار نیاز بیشتری دارند .

ورزش نیز به دفع فضولات کمک شایانی خواهد نمود .

پس یادمان باشد :که فصل بهار بهترین فصل پاکسازی بدن از مواد زائد ورسوبات بدن می باشد.

توصیه های طب سنتی برای تغذیه بهاری

 

زنجبیل

این ماده غذایی سرشاراز آنتی اکسیدان های قوی است و خوردن آن به انسان احساس گرمی و نشاط می دهد.

ماهی آزاد

ماهی آزاد یکی از منابع اصلی امگا ۳ و منبع ویتامین D است.این مواد مغذی به جلوگیری از ورم و درد مفاصل کمک می کنند.

امگا ۳ تنظیم کننده ی  خوبی برای خلق و خوی افراد است. تحقیقات نشان می دهد که امگا ۳ به کاهش تولید سیتوکین ها و آنزیم های دیگر که باعث التهاب تاندون ها و ماهیچه های بدن می شود، کمک می کند.

گیلاس

گیلاس نیز حاوی آنتی اکسیدان و رنگدانه های طبیعی است که به آن رنگ قرمز زیبایی می دهد. ترکیبات موجود در میوه های دیگر مانند زغال اخته یا تمشک خاصیت آنتی اکسیدان دارند که به محافظت از قلب کمک می کنند و همچنین اثرات ضدالتهابی شبیه به آسپیرین دارند.

زردچوبه

رنگدانه های اصلی زردچوبه  کارکامین است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با قدرت ضدالتهابی دارد.

مصرف زردچوبه برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز موثر است. زردچوبه همچنین برای افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند ،به عنوان یک نوع ضدعفونی کننده عمل میکند.

اگر زردچوبه را همراه فلفل سیاه، زنجبیل یا روغن هایی مانند روغن زیتون مصرف کنید ، موثرتر عمل می کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز سرشار از ویتامین c است . این ویتامین کمک می کند تا بافت های آسیب های دیده بتوانند خود را ترمیم  کنند . این ادویه ی تند سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدهاست که باعث کاهش التهاب می شوند.

همچنین ماده ی سوزنده ای در سطح خارجی فلفل قرار دارد که در بسیاری از کرم های ماساژ به عنوان مسکن به کار برده می شود.فلفل قرمز که باعث ایجاد التهاب غشاهای مخاطی می شود،می تواند در بخش های دیگر بدن به عنوان یک ضدالتهاب عمل کند و همچنین به شما انرژی می بخشد.

حبوبات و سبزیجات

برای این که در بهار سرحال باشید و بتوانید از سستی و خواب آلودگی این فصل رها شوید حتما صبحانه ای سبک که شامل آبمیوه و چند تکه تازه میوه باشد میل کنید.

برای وعده ی ناهارنیز بیشتر از انواع لوبیای تازه ،جوانه های ماش،لوبیا ،عدس و یونجه و سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان،کرفس ، کاهو ، مارچوبه ، اسفناج ، بامبیه، کدو ، کلم، برگ سبز تربچه و چغندر استفاده کنید ، مثلا آش جو ،آش آبغوره ،آش تمبر هندی ،خورش کدو ، بورانی ،آش دوغ ، آش ماست و سوپ سبزیجات . خورش ها و خوراک های سبزیجات سرخ شدن و با ادویه هایی چون ریحان ،رازیانه ، مرزنجوش ، رزماری ، زیره سیاه و شوید طعم دار شده باشند ،انتخاب های مفیدی هستند.

 

امتیاز برای این نوشته

0%

امتیاز

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

امتیاز کاربران: 3.55 ( 1 رای)
گرد آورنده
عباس براتی
منبع
کتاب طب سنتی ایرانی
مشاهده بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا