اخباربسیج اساتید

نشست تبیین و روشنگری در امور اقتصادی

نشست تبیین و روشنگری در امور اقتصادی با شرکت اساتید و نخبگان بسیجی استان اصفهان و با حضور جناب آقای احسان شهیر مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی در استانداری اصفهان به همت بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه استان اصفهان برگزار گردید .
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا صادقی نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ضمن تبریک عید بزرگ غدیر و خیر مقدم گویی به اساتید و نخبگان بسیجی استان و جناب دکتر شهیر ، موضوع جلسه را نیاز تبیین و روشنگری در مسائل اقتصادی که امروزه برای مردم رنج آور است بیان کردند.

در ادامه نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان عج با بیان ارتباط مردم با علما و روحانیون گفت: تصمیم گیری های کلان اقتصادی در دولت و استان سیاست گذاری می شود اما با توجه به نزدیک بودن ارتباط طلاب و روحانیون با مردم ، بیشتر هجمه ها به سمت طلاب و روحانیون است .

به همین جهت به منظور روشنگری و تبیین فرایند هایی که در حوزه اقتصادی در حال شکل‌گیری می باشد و پاسخ به سوالاتی که در سطح جامعه مطرح می گردد این جلسه با حضور مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار گردیده است .

دکتر شهیر ضمن تقدیر از برگزاری این جلسه بیان داشت : طرحی که الان در حال شکل گرفتن در سطح جامعه میباشد با نام مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها است.
این طرح با هدفمندی یارانه ها تفاوت دارد .
طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها باهدف رشد اقتصادی،فقر زدایی و تورم زدایی است.
وی با بیان ارز ترجیحی که در دولت قبل شکل گرفت گفت: در ارز ۴۲۰۰ دولت اعلام کرد هرکسی هر کالایی که می خواهد از خارج وارد کشور کند ما به او ارز می دهیم . ارز ترجیحی به این معنا که یارانه ای که برای کل مردم هست به وارد کننده تعلق بگیرد . برای حدود ۲۵۰۰۰ کالا نظیر غذای سگ ، مواد بهداشتی و آرایشی و کالاهای دیگر یارانه پرداخت میشد تا کم کم به ۲۵ کالا رسید .
در این طرح افرادی که ثروتمندتر بودند یارانه بیشتری استفاده می کردند. باتوجه به تحریم ها ورود ارز به کشور با مشکلات روبرو شده بود و دولت مجبور بود ارزی که در سطح شهر بود را خریداری کند و به وارد کننده بدهد. با توجه به تفاوت قیمت بازار و ارز ترجیحی دولت برای هر دلار ۲۰۰۰۰ تومان باید هزینه می نمود .کل بودجه ای که سال گذشته هزینه شد۱۵.۶ دهم میلیارد دلار بود . اگر قرار بود بین مردم تقسیم شود به هر نفر ۴۱۰۰۰۰ تومان تعلق می گرفت .

مدیر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در ادامه به بیان چند مثال برای تبیین ارز ترجیحی که متعلق به تمام مردم بود و به عده ای خاص تعلق می گرفت پرداخت و گفت : مثلا در حوزه مواد غذایی کیک و بیسکوئیت و روغن با یارانه ی که برای مردم بود تولید و به کشورهای دیگر صادر میشد و سود آن به جیب تولید کنندگان میرفت. یعنی یارانه ای که متعلق به مردم ایران بود را کشورهای همجوار بیشتر از خود مردم استفاده می کردند.
در دولت جدید حجت الاسلام رئیسی گفتند باید ارز ترجیحی حذف شود و یارانه به خود مردم داده شود. تمام کارشناسان اقتصادی موافق این طرح بودند و با جلسات مختلف زمان اجرای آن مشخص گردید و اجرایی شد ‌.

احسان شهیر در مورد کالا برگ گفت: جراحی اقتصادی که الان شکل گرفته است گام اول آن است در گام دوم طرح قرار است کالا برگ به مردم تعلق بگیرد .
کالا برگ مشابه کوپن سابق است اما الکترونیکی است که به ۶ قلم کالا شیر، مرغ، تخم مرغ،روغن،ماست و ماکارونی تعلق می گیرد.
دلیل اجرای کالا برگ این است که اگر پول نقد باشد ممکن است صرف کارهای دیگر شود و موجب تورم میشود.
در آخر دکتر شهیر درخواست داشت : اگر کسی تخلف میکند حتما به مراجع قانونی اعلام کنید و به مردم اعلام کنیم که گزارش کنند تا با آن واحد برخورد شود .

در ادامه جلسه به صورت پرسش و پاسخ پایان پذیرفت.

مشاهده بیشتر

محمد شفیعی

توضیحاتی در مورد نویسنده...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا