اخبارسیاسیمناسبتی
موضوعات داغ

نقطه تمرکز علمی آیت الله مصباح، علوم انسانی اسلامی است / فقه حکمرانی به عنوان مسئله اصلی جامعه، رسالت اول حوزه‌های علمیه باشد

گزارش تصویری جلسه گرامیداشت علامه مصباح

عکس هایی از جلسه:

     


    فرزند علامه مصباح یزدی در اصفهان تشریح کرد:
    آرزوی دیرینه علامه مصباح تا آخرین روزهای عمر چه بود؟
    مصباح

    حوزه / فرزند علامه مصباح یزدی گفت: علامه مصباح یزدی تا آخرین روزهای عمر خود از این آرزوی خویش سخن می‌گفتند که باید فهرستی از نیازهای فکری جامعه تهیه، اولویت‌ها را مشخص کرده و برنامه‌ای برای برآورده شدن این نیازها تهیه شود.

    به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی، امشب در مراسم بزرگداشت علامه مصباح یزدی که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، بزرگداشت علما و بزرگان، بزرگداشت یک شخص نیست، بلکه بزرگداشت یک راه و مکتب است و البته بزرگداشت اصلی این علما، ادامه دادن راه آن بزرگان است.

    زمان شناسی و تکلیف محوری، نخستین خصیصه علامه مصباح

    وی بیان کرد: تبیین منش و روش بزرگان و تطبیق آن با شرایط زمانه می‌تواند کمک حال ما در ادامه راه بزرگان باشد، بنابراین از ویژگی‌های ممتاز علامه مصباح یزدی می‌توان به زمان شناسی ایشان و اینکه سعی می‌کردند در هر زمان، وظیفه و تکلیف خود را متناسب با شرایط تشخیص بدهند و به آن عمل کنند، اشاره کرد.

    فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی، عنوان کرد: شاید در اقشار مختلف و از جمله روحانیت، کمتر کسی پیدا شود که خود را از جو غالب جامعه و روزه مرگی جدا سازد و از انداختن طرحی نو واهمه‌ای نداشته باشد.

    وی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی همواره براساس وظیفه محوری و تکلیف مداری حرکت و عمل می‌کردند، یادآور شد: حقیقتا با تحولات و تغییرات سریعی که در دنیا رخ می‌دهد، خاصه در دهه‌های اخیر که سرعت رشد و تحولات چند صد برابر شده، تبیین ابعاد مختلف دین و اجرای امور عملی دین به همین تناسب تغییر می‌کند و چه بسا آنچه تا دیروز باید انجام می‌دادیم، امروز دیگر موثر نباشد و وظیفه ما چیز دیگری باشد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح یزدی تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی در طول زندگی خود چنین دغدغه‌ای داشتند و به ادامه راه‌های گذشته و وظایف قبلی اکتفا نمی‌کردند و همیشه در پی ایجاد راهی جدیدی متناسب با شرایط بودند.

    وی ابراز کرد: امروز تشنگی که برای دین مبین اسلام در جهان پیدا شده، وظایف ما را تغییر داده و متحول می‌سازد، به بیان دیگر امروزه به مقداری نیازها و سوالات زیاد شد که دیگر نمی‌توانند فقط متصور به وظیفه روحانیت به یک منبر و محراب باشند، اما متاسفانه چون زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه آنگونه که باید رشد نکرد و نتوانست متناسب با شرایط جامعه پیش برود و لذا در نهایت از پاسخگویی به همه نیازها در عرصه‌های مختلف باز ماند.

    فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی اذعان کرد: به عنوان مثال بعد از چهار دهه هنوز در زمینه تربیت قاضی تراز اسلام و انقلابی از بدنه روحانیت و یا مبلغ دینی برای جوامع خارجی دچار چالش هستیم.

    وی بیان کرد: از مهمترین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به روحانیت، تبیین ابعاد مختلف اسلام برای اداره جامعه اسلامی است، از روانشناسی و جامعه‌شناسی گرفته تا روابط بین المللی و مباحث مختلف ما نیاز به متخصص روحانی داریم، ما امروز در حوزه علمیه چه میزان در زمینه اقتصاد اسلامی برنامه و نظریه تولید کرده‌ایم، هنوز ما یک نظام اقتصادی اسلامی با همه اجزا و دستورالعمل‌های آن تعریف و تنظیم نکرده‌ایم.

    حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی خاطرنشان کرد: همچنین ما در این چهل سال افرادی که در حد وزیر بتوانند کارآمد باشند و تا بن دندان معتقد به اسلام و مبانی دینی باشند هم در دانشگاه‌ها تربیت نکرده‌ایم.

    اسلامی سازی علوم انسانی یک بحث جدی برای اسلام و نظام است

    وی افزود: امروز در نظام تعلیم وتربیت، از مهدکودک تا دانشگاه‌ها در ذیل جمهوری اسلامی ایران همگی براساس نظریات غربی است و سپس تعجب می‌کنیم چرا جوانان و نوجوانان امروز در کف خیابان با نظام جمهوری اسلامی ایران درگیر می‌شوند! چه میزان در نظام تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کرده‌ایم؟

    فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی تأکید کرد: آیا کسی به جز روحانیت به عنوان اسلام شناس، صلاحیت ارایه نظریه‌های مختلف برای ابعاد متعدد اداره جامعه اسلامی را ندارد، موضوعی که از دغدغه‌های مهم آیت‌الله مصباح بود این است که ما امروز با چه نیازهایی مواجهیم و چه کاری برای رفع آن نیاز داریم و سپس بعد از آن خود را برای پیشبرد اهداف وقف می‌کردند.

    علامه مصباح معتقد بودند ما در جبهه فرهنگی، سربازیم

    وی خاطرنشان کرد: علامه مصباح معتقد بودند ما در جبهه فرهنگی، سربازیم و حق استراحت، تفریح و به بطلالت گذراندن وقت خود را نداریم، علامه مصباح یزدی تا آخرین روزهای عمر خود از این آرزوی خویش سخن می‌گفتند که باید فهرستی از نیازهای فکری جامعه تهیه، اولویت‌ها را مشخص و برنامه‌ای برای برآورده شدن این نیازها تهیه کنید.

    حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح اظهار کرد: این یک راهبرد اصیل و برنامه عملی است که ما باید از علامه مصباح یزدی بیاموزیم و در زندگی خود بکار ببریم، اسلامی سازی علوم انسانی یک بحث جدی برای اسلام و نظام است، یک تفنن و فرع نیست، بلکه یک ضرورت بوده و اگر در موقع خود انجام نشود ، ممکن است خیلی دیر شود.

    وی ادامه داد: ضعف‌های موجود در نظام اسلامی حاصل ترک فعل ها است، ما به عنوان حوزه و روحانیت باید یک بازنگری در چهل سال گذشته خود کنیم و ببینیم چه باید می‌کردیم و هنوز انجام نداده‌ایم.

    فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی یادآور شد: از آخرین ماموریت‌های علامه مصباح یزدی نسبت به موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، دستور بازنگری در اولویت‌ها و ماموریت‌های این موسسه بود، که امروز چنین به نظر می‌آید که این بازنگری در ماموریت‌ها و اقدامات بعد از چهل سال باید در مراکز مختلف نیز رقم بخورد.

    وی گفت: اخلاص و توسل از دیگر خصایص سیره عملی علامه مصباح یزدی بود، علامه برای کاری که انجام می‌داد منتظر تایید و تشویق کسی نبود، عملکرد ایشان در دوران اصلاحات پیش چشم همگان است، چنانچه تشخیص انجام کاری را می‌دادند از حرف و مذمت هیچ‌کسی هراس نداشتند.


    حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

    خسروپناه

    حوزه / استاد حوزه علمیه قم گفت: معتقدم اگر علوم انسانی اسلامی به نقطه نهایی خود هم برسد تا زمانی که نظریات آن با حکمرانی اجتماعی پیوند پیدا نکند، کارایی نخواهد داشت، فقه حکمرانی وظیفه امروز حوزه‌های علمیه و نیاز جامعه است.

    به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: حقیقتا رهبر معظم انقلاب در دیدار با ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی خصایصی از این عالم بیان کردند که بی‌بدیل است، به عنوان مثال فکری پویا، انگیزه تمام نشدنی، نوآور، علمی زیاد از آن جمله است.

    وی تأکید کرد: اما آنچه در این دیدار مهم بود، دو سوالی بود که رهبری مطرح کردند، نخست آنکه امروز موسسه امام خمینی(ره) وابسته به آیت الله مصباح برای ادامه، چه نوآوری و تحولاتی باید داشته باشد و دوم اینکه نقطه تمرکز علامه مصباح در علوم چیست که باید تبیین شود.

    بذری که علامه مصباح در اسلامی کردن علوم انسانی کاشت به درخت تنومند مثمر تبدیل شده است

    استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه علامه مصباح یزدی در چند دسته نوآورانه داشتند، گفت: آن عالم صرفا یک فلسفه‌دان و گوینده فلسفه نبود، بلکه نوآوری‌های متعددی در علوم مختلف داشت و یا به تعبیر بنده، علامه مصباح در فلسفه‌های مضاف به امور ورود کردند که تا آن زمان کسی ورود نداشت، آیت الله مصباح با تبحر خاص در فلسفه اخلاق ورود جدی کرد که اندیشمندان بزرگ غربی چون کانت در پاسخ به سوالات فلسفه اخلاق درمانده‌اند.

    وی افزود: فلسفه هنر و پرداختن به این سوال که زیبایی اساس عینیت دارد و یا زینیت دارد، فلسفه حقوق و تفاوت‌های مرد و زن، سنت‌های اجتماعی و فلسفه سیاست از جمله مباحثی است که آیت الله مصباح به آن پرداختند.

    حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: مباحث فلسفه علوم انسانی از دیگر دستاوردهای نوآورانه آیت الله مصباح است، همچنین نوآوری‌های کلامی و قرآنی و مباحث خداشناسی از دیگر عرصه‌های بی بدیل آیت الله مصباح یزدی است.

    وی افزود: من معتقدم پاسخ به این سوال رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه نقطه تمرکز آیت الله مصباح در علوم چیست، علوم انسانی اسلامی است.

    استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به برهه‌ای از تاریخ، که اقدامات و تفکرات و تدابیر آیت الله مصباح، باعث ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه شد، گفت: برقراری ارتباط و تعامل دانشگاهیان با حوزه‌های علمیه و حوزه‌ها با دانشگاه در زمینه علوم انسانی بود و راه‌اندازی دفتر همکاری دانشگاه و حوزه از برکات این تدابیر حکیمانه بود.

    وی با بیان اینکه به نوعی ایشان پیوند معرفتی وحدت حوزه و دانشگاه را راه انداخت، ابراز کرد: امروز راهی که آیت الله مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی آغاز کردند، به مرحله ای رسیده که نه تنها دانشگاه‌های داخل ایران بلکه دانشگاه‌های جهان چون مالزی و اندونزی به دنبال نظریات اسلامی در علوم انسانی هستند.

    حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه بذری که آیت الله مصباح در اسلامی کردن علوم انسانی کاشت، امروز به درخت تنومند مثمر تبدیل شده است، گفت: از وجوه اشتراک ایشان با شهید سردار سلیمانی، اخلاص بی‌بدیل و اتصال به نقطه توسل به اهل بیت(ع) بود، من گواه می‌دهم در طول مدت زمان ارتباط با این عالم، ذره‌ای ریا و تکبر در وجود آن مرحوم ندیدم.

    وی تصریح کرد: گواه می‌دهم در حوزه علمیه قم فقط یک نفر یعنی آیت الله مصباح، دغدغه علوم انسانی اسلامی داشت و پیگیر این امر شد، البته معتقدم اگر علوم انسانی اسلامی به نقطه نهایی خود برسد تا زمانی که نظریات علوم انسانی اسلامی با حکمرانی اجتماعی پیوند پیدا نکند، کارایی نخواهد داشت.

    وی خاطرنشان کرد: اگر نظریات علوم انسانی اسلامی به تکنولوژی آموزشی و اجتماعی در حکمرانی تبدیل نشود، هیچ اتفاقی در جامعه اسلامی نخواهد افتاد، وزرای ما دانش را یادگرفته‌اند ولی تکنولوژی کارآمد و پیوند با نظامات اجتماعی را در حکمرانی نیاموخته‌اند، مباحث علوم انسانی اسلامی باید در حکمرانی با نظامات اجتماعی پیوند بخورد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه متذکر شد: حوزه‌های علمیه در کنار فقه و اصول که واجب است تدریس و تحصیل شود، باید از ظرفیت فقه جواهری نیز استفاده کند و بتواند فقه حکمرانی بنویسد، به عنوان مثال اگر قاعده لاضرر را مطرح کردیم باید بتوانیم که نسبت قاعده لاضرر را با امنیت داخلی، آموزش داخلی، سیاست خارجی و تعلیم وتربیت مشخص کنیم.

    وی بیان کرد: امروز سوال مهم فقه حکمرانی، امنیت غذایی، فلسفه حکمرانی تعلیم و تربیت، فلسفه حکمرانی محیط زیست است که ما در این زمینه چه کرده‌ایم؟ فقه حکمرانی مسئله اصلی جامعه است، طلاب را باید به این سمت سوق دهیم تا در زمینه فقه حکمرانی فعال شوند، البته خواندن مباحث حوزوی و دروس خارج فقه و اصول قطعا لازم است.

    مشاهده بیشتر

    محمد شفیعی

    توضیحاتی در مورد نویسنده...

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا