اخباربسیج اساتیدجهاد تبیینسیاسی
موضوعات داغ

جلسه هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در اصفهان

گزارش تصویری + مطالب و نکات مهم

مهمترین مطالبی که ارائه شد:

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد:

لزوم ارتباط موثر روحانیون با دانشجویان

مومنی

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با تأکید براینکه، دیگر حضور دانشجویان در کلاس‌های معارف اسلامی در سطوح دانشگاهی بستر لازم تغییر نگرش آنها نیست، گفت: امروز رسالت دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خروج از حالت انفعال کنونی و کنشگری فعال است.

امام جمعه موقت اصفهان:

حوزه و دانشگاه دو بال در مسیر تمدن سازی باشند

محمودی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: باید به سمتی برویم که حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال در مسیر تمدن سازی حرکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

هدف وحدت حوزه و دانشگاه نزدیکی جهان بینی به یکدیگر است

وحدت

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر تاثیر تفاوت ها در تربیت و تعلیم افراد گفت: تفاوت در تفکر، روحیه، جهان بینی و سبک زندگی آنها نیز با یکدیگر فرق می کند، لذا ما باید کاری کنیم که به لحاظ نرم افزاری حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شوند.


     

    حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان:

    به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان شب گذشته در جلسه هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان اصفهان که به مناسبت بیست و هفتم آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: امروز به دلیل فضای رسانه‌ای و شبکه سازی جهانی، هویت و ذهنیت جوانان ما مورد هجمه واقع شده است.

    وی با بیان اینکه امروزه هویت جوانان توسط رسانه‌ها تشکیل می‌شود، تصریح کرد: روند جهانی شدن به دلیل گستره رسانه‌ها و یکسان سازی فرهنگی توسط امپریالیسم رسانه‌ای و استکباری در حال انجام شدن است و لذا در این عرصه مهم‌ترین وظیفه ما ارتباط و حسن تعامل با دانشجویان و جوانان است.

    معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: ارتباط، مقدمه تغییر ذهنیت و فهم سازمان یافته جوانان توسط رسانه‌هاست، بنابراین روحانیون و حوزویان نباید از ارتباط و تعامل با دانشجویان و جوانان غافل شوند.

    لزوم خروج از حالت انفعالی توسط دفاتر نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها

    وی با تأکید بر اینکه، دیگر حضور دانشجویان در کلاس‌های معارف اسلامی در سطوح دانشگاهی بستر لازم تغییر نگرش آنها نیست، ادامه داد: امروز رسالت دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خروج از حالت انفعال کنونی و کنشگری فعال است، رویکرد دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و گروه‌های معارف اسلامی باید تغییر کند و این اساتید با درک صحیح از وضعیت حال حاضر، کنشگری فعالانه در دانشگاه را رقم بزنند.

    حجت الاسلام والمسلمین مومنی یادآور شد: فرهنگ اسلامی ایرانی در دانشگاه‌ها نباید محجور باشد، امروزه ذهنیت جوانان بسیار سخت و شکننده است و باید برای برقراری تعامل با آنها از شیوه‌های نوین و به روز استفاده کرد.

    وی ابراز کرد: در محیط‌های دانشگاهی به گفتمان‌های مشترک با جوانان نیازمندیم، چرا که این بهترین شکل در ارتباط گیری با قشر جوان است، نحوه ارتباط حوزویان و روحانیون با جوانان و دانشجویان باید فراتر از حضور در کلاس‌های درس معارف اسلامی دانشگاهی باشد.

    وی افزود: امروز حوزه‌های علمیه و دانش پژوهان جدید حوزوی در عرصه فقه‌های مضاف مورد نظر برای ارتباط نظام اسلامی با جهان و دنیای بین المللی فعال هستند، به گونه‌ای که اکنون بالغ بر ۸۰ فقه مضاف در حوزه‌های علمیه قم تدریس می‌شود، اما مشکل زمانی رقم می‌خورد که این مباحث در حد نظریه توسط حوزویان باقی مانده و اجرا توسط اشخاص دیگری متفاوت از حوزویان و آشنا با هویت دینی و انقلابی، رقم می‌خورد.

    حجت الاسلام والمسلمین مومنی متذکر شد: امروز در حلقه‌های واسط و اجرایی شدن مباحث فقهی، درعرصه‌های مختلف ارکان حکومتی دچار مشکل هستیم، این در حالی است که حوزه‌های علمیه در امر نظریه پردازی و مباحث فقهی ارکان مختلف یک جامعه بشری به خوبی ورود کرده‌اند، ولی این نظریه‌ها به دست ساختارها و سازمان‌های جامعه به عنوان حلقه‌های واسطه با مردم اجرا می‌شود که عمدتاً جامعه را به سمت و سوی اهداف تحقق سازمان‌های بین المللی پیش می‌برند.


    سید احمد محمودی امام جمعه موقت اصفهان:

    به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد محمودی امام جمعه موقت اصفهان شب گذشته در جلسه هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان اصفهان که به مناسبت بیست و هفتم آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهید مفتح با اشاره به سنگ اندازی دشمنان و به خصوص رژیم ستمشاهی پیش از انقلاب اسلامی بر سر راه وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: حضرت امام(ره) به پررنگ شدن فکر انقلابی و دینی در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه عنایت داشتند، چرا که انقلاب ما هویت دینی دارد و یک انقلاب اسلامی است و باید این هویت به خصوص در قشر تحصیل کرده وجود داشته باشد.

    وی افزود: بر همین اساس می‌طلبید فکر و اندیشه دینی و انقلابی با علم و دانش مرتبط شود تا تمدن ساز باشد و از سوی دیگر با هویت دینی و اسلامی ما عجین شود تا بتواند کارساز باشد.

    امام جمعه موقت اصفهان با بیان دیدگاه حضرت امام(ره) در خصوص علم بدون ایمان و تهذیب به عنوان حجاب اکبر، گفت: اگر علم در راستای اهداف مقدس نباشد انحراف به وجود می آورد و یا از هدف اصلی فاصله میپ‌گیرد، لذا انقلاب اسلامی به دنبال این بود که آن هویت دینی و انقلابی به ویژه در قشر جوان و دانشگاهیان وجود داشته باشد تا آن اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق یابد.

    وی اضافه کرد: هم حوزویان و هم دانشگاهیان و افرادی که در عرصه علم و دانش و پژوهش حضور دارند، باید این هویت دینی و انقلابی را داشته باشند تا علم و دانش از اهداف خود فاصله نگیرد.

    حجت الاسلام والمسلمین محمودی با تأکید بر موانع موجود در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: به دلیل نوع تفکر اشتباهی که قبل از انقلاب شکل گرفته بود و در آن اختلاف می‌دمیدند، شخصیت‌هایی همانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح به میدان آمدند و این مسیر را هموار کردند.

    وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال در مسیر تمدن سازی حرکت کنند، خاطرنشان کرد: چنین به نظر می‌رسد که بر سر تحقق این مهم موانعی وجود دارد و از جمله آن موانع این است که در نشست‌هایی که در این ایام شکل می‌گیرد به سازکارها و برنامه‌های کاربردی کمتر توجه شده است.

    امام جمعه موقت اصفهان در ادامه حضور و ارتباط حوزه با دانشگاه و اساتید دانشگاه را مناسب دانست و عنوان کرد: تعدادی رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه ایجاد شده که از اساتید برجسته حوزه استفاده کرده‌اند و از طرفی رشته‌هایی نیز در حوزه ایجاد شده که از اساتید دانشگاه استفاده می‌شود.

    وی وجود دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در ایجاد این ارتباط را موثر دانست و یادآور شد: در عین حال جا دارد تا ارتباط بیشتری برقرار شود، هنوز به آن قله و اهداف اصلی نرسیده‌ایم و نیاز است موانعی که در این مسیر وجود دارد را کنار بگذاریم، البته کارهای بسیار خوبی نیز شکل گرفته و تا حدودی رضایت بخش بوده، ولی نیاز به ساز و کار بیشتری دارد تا به برکت جلسات حوزه و دانشگاه و خون شهید مفتح، بتوانیم در این راستا حرکت بیشتری داشته باشیم.


     

    عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

    حسین مطیع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه به تبیین عملکرد حوزه و دانشگاه در نهادینه سازی هویت دینی و انقلابی در دانشجویان و قشر جوان پرداخت و اظهار داشت: انسانی که مجموعه صفات دینی و انقلابی را در رفتار و گفتار و افکار داشته باشد، انسانی است که می شود به آن انسان دیندارِ انقلابی گفت.

    وی افزود: زمانی که از موضوع وحدت حوزه و دانشگاه صحبت می کنیم، منظور ما وحدت سخت افزاری نیست، چرا که وحدت سخت افزاری ممکن و مطلوب نمی باشد، بلکه منظور ما وحدت نرم افزاری است.

    استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: زمانی که از وحدت نرم افزاری صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که افق دید دانشگاه های ما به لحاظ فکری با افق دید حوزویان فرق می کند و مولد افرادی هستند که نوع تفکر آنها با افرادی که خروجی حوزه علمیه هستند، متفاوت بوده.

    مطیع با تاکید بر تفاوت دید در حوزه و دانشگاه و تاثیر این تفاوت در تربیت و تعلیم افراد تصریح کرد: به دلیل همین تفاوت در تفکر، روحیه، جهان بینی و سبک زندگی آنها نیز با یکدیگر فرق می کند، لذا ما باید کاری کنیم که به لحاظ نرم افزاری حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شوند.

    وی اضافه کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد دانشگاه ها و متون درسی سکولار هستند، یعنی زمانی که کتاب ها و رشته های درسی را مطالعه می کنید گویا هر چه وجود دارد سکولاریسم است و کمتر جایی سراغ از اندیشه های اسلامی می گیرند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان کرد: البته اکنون دروسی در کارشناسی ارشد و دکتری وارد شده است که روی روانشناسی اسلامی و یا جامعه شناسی، اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی کار می کنند،اما واقعیت این است با نقطه مطلوب فاصله داریم.

    استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان به یکی دیگر از موانع بر سر راه وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: برخی نیز به کلیشه و تکرار و یا روزمرگی دچار شده اند و این نیز یک نوع آفت است ، لذا به نظر می رسد راه آشتی حوزه و دانشگاه این است که حوزه از تحجر و دانشگاه از لیبرالیسم وسکولاریسم نجات پیدا کند.


    گالری تصاویر:



      مشاهده بیشتر

      محمد شفیعی

      توضیحاتی در مورد نویسنده...

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      دکمه بازگشت به بالا