سیاسی

با چه کسی لج دارید؟

فیلم موهن «عنکبوت مقدس» که ماهیت ضد ایرانی، ضداسلامی و ضدشیعی دارد، در این چند روزه محل واکنش‌های بسیاری شده است؛ اما نکته قابل‌تأمل و تأسف، همراهی و تمجید برخی نیروها و جریانات سیاسی داخلی از این فیلم موهن است.
💠گزاره‌های‌خبری
۱️⃣- «عنکبوت مقدس» راوی داستان واقعی از قاتل مشهور، «سعید حنایی» است که در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ بی‌رحمانه ۱۶ زن فاحشه را به قتل رساند. در پوستر تبلیغاتی این فیلم و هم در پیش‌نمایش انتشار یافته آن در یوتیوب، حرم مطهر امام رضا(ع) در کانون تارعنکبوت نشان داده می‌شود؛ اقدام توهین‌آمیزی که نشان از طراحی این فیلم در توهین به مقدسات دارد.
۲️⃣- محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات، بدون اشاره به ایران هراسی، اسلام هراسی و ضدشیعی بودن این فیلم، توئیت زد: «زهرا امیرابراهیمی نشان داد که وقتی مشکلی در زندگی زمینت می‌زند، می‌شود دوباره بلند شد و به قله رسید. مبارک خودش و مبارک هر افتاده‌ای که به راه می‌زند». عده‌ای دیگر از این طیف، مانند آذر منصوری دبیر کل حزب اتحاد ملت (مشارکت) نیز پای در مسیر ابطحی گذاشتند.
۳️⃣- علی علیزاده کارشناس رسانه و تحلیلگر سابق بی‌بی‌سی فارسی در پاسخ به توئیت ابطحی نوشت: «آقای ابطحی نمی‌دانید خروجی «عنکبوت مقدس» و هیولاسازی که از ایران و اسلام در آن شده، توجیه‌کننده تحریم‌ها و ایران‌ستیزی بیشتر و منزوی کردن ایران است؟ شما اصلاح‌طلبان چطور می‌گویید با تحریم مخالفید، وقتی برای ابزارهای فرهنگی مشروعیت بخش به تحریم و ایران ستیزی هورا می‌کشید؟!».
💠گزاره‌های‌تحلیلی:
۱️⃣- دیپلماسی رسانه‌ای به‌عنوان یکی از شاخه‌های دیپلماسی عمومی، ابزار مؤثر اعمال سیاست خارجی به‌حساب می‌آید. دیپلماسی رسانه‌ای به زبان ساده یعنی اینکه چگونه کار رسانه‌ای کنیم تا دیگران تابع و مطیع سیاست‌های ما شوند. در این میان ایالات‌متحده در طول دهه‌های گذشته با در اختیار داشتن انحصار تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای در هالیوود و بنگاه‌های خبرپراکنی، به‌طور گسترده به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان مبادرت نموده است.
۲️⃣- «سالی تاتمن» نویسنده کتاب «چگونه هالیوود سیاست خارجی را طرح‌ریزی می‌کند»، می‌نویسد، به علت روحیه استقلال‌طلبی و مخالفت باسیاست‌های ایالات‌متحده، ایرانی‌ها یک سوژه برای هالیوودی‌ها محسوب می‌شوند. نکته جالبی که تاتمن می‌گوید این است که هرچند ایران هراسی با فیلم بدون دخترم هرگز، شروع شد؛ ولی از سال ۲۰۰۱ به بعد، به علت افزایش قدرت ایران و نبود کمونیسم، سوژه‌های اسلام هراسی و ایران هراسی هالیوود افزایش پیدا کرده است. به گفته کارشناسان، این فیلم‌ها جاده‌صاف‌کن و مشروعیت بخش به فشارها و تحریم‌های آمریکاست.
۳️⃣- فیلم موهن عنکبوت مقدس را هم باید بخشی از پروسه اسلام هراسی و ایران هراسی دانست؛ اما سؤال این است که علت تحسین این فیلم موهن و ایران هراسانه توسط افرادی مانند ابطحی که از قضا معمم و صاحب کسوت سیاسی و فرهنگی بوده و هست و یا خانم منصوری که در رأس یک جریان سیاسی کشور هست، چیست؟ جهالت است یا تجاهل؟ باوجود عیان بودن ماهیت اسلام هراسانه، ایران هراسانه و ضدشیعی این فیلم، این لجاجت در حمایت از این فیلم، نشانه چیست؟ لایک گرفتن یا فالوئرگیری و یا شتر انقلاب را سوارشدن و با انقلاب دولادولا راه رفتن؟!
واکنش‌های مختلف از همه طیف‌های سیاسی و اجتماعی به این فیلم نشان داد که برخلاف حرکت برخی افراد خاص در حمایت از این فیلم موهن و بازیگران آن، اسلامیت و ایرانیت و ارادت به آستان امام رئوف از قلوب مردم ایران زدودنی نیست؛ چون فوج کبوتران تو آموخت عشق را، پرواز نور در حرمت دسته‌دسته است.

مشاهده بیشتر

محمد شفیعی

توضیحاتی در مورد نویسنده...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا